Saturday, May 2, 2015

MENGANDUNG VS MENYUSU

Ramai mereka yang di luar sana tidak pasti adakah selamat untuk menyusukan bayi mereka ketika mengandung. Ketidakpastian ini turut dialami oleh diri saya sendiri. Saya mula menyedari yang saya ni mengandung ketika usia kandungan sudah mencecah 2 bulan. 

Pada masa yang sama, anak saya, Syifa masih lagi menyusu badan. Salah satu simptom yang paling ketara ketika mengandung adalah puting menjadi sangat sensitif. So, bila Syifa menyusu tu Allah aje yang tahu sakitnye macam mana. Pernah saya cuba untuk nk 'wean off'', tapi saya sendiri x sampai hati tengok die mangamuk-ngamuk tengah malam. Sempat 2 hari je lepas tu bagi balik. 


Nak tau tak salah satu sebab kenapa saya susukan anak saya tu semula selain rasa kesian kat Syifa. Masa saya start wean off tu, actually saya dah start makan supplement Shaklee. makan yang basic je, Osteomatrix, Vitalea, B-Complex dengan Vitamin C. Saya perasan dalam masa sehari lepas makan tu, rase breast macam denyut-denyut je n perasan macam 'engorged' sikit. Saya pon pikir, kilang susu saya ni start aktif balik ke.. huhu.. 


Tanya kat Master Salwa, itu perkara biasa sebab, lepas saya makan vitamin tu, badan mendapat cukup nutrien semula dan penghasilan susu pon lancar. Diecakap, takde masalah untuk menyusu ketika mengandung. Hmmm.. saya pon terus nekad, sambung je la menyusukan Syifa semula. Hopefully badan saya cukup kuat untuk bagi keperluan kepada baby dalam kandungan dan si kakak Syifa ni tadi. 

No comments:

Post a Comment