Sunday, August 2, 2015

KELAS BISNES MR.KELMEN YANG BEST!

Assalamualaikum dan salam sejahtera ..

Pada 1 Ogos 2015 yang lepas, saya pertama kali menjejakkan kaki ke Shaklee Sri Rampai untuk menghadiri kelas bisnes bersama Mr. Kelmen iaitu Vice President Shaklee Malaysia. Sesat-sesat jugak la nak sampai ke sana. Namun dalam hati, saya sentiasa berdoa agar urusan dan perjalanan saya dipermudahkan. 

Selalu En. husband yang hantar, tapi hari tu die ada kursus haji perdana di Melaka. so, saya kuatkan semangat untuk pergi seorang diri dengan tak tahu jalan dan ditemani si kecil berusia 6 bulan di dalam kandungan. Harap-harap segalanya berjalan dengan lancar.

Alhamdulillah, tepat jam 10 pagi saya pun sampai. Walaupun terlambat 30 minit, namun saya masih berpeluang untuk duduk di barisan kedua. Alhamdulillah, rezeki ibu mengandung nak menuntut ilmu barangkali. Hehe..

First Impression saya terhadap Mr. Kelmen adalah walaupun dia seorang Chinese, tapi cara percakapan, butir-butir kata yang keluar daripada mulutnya banyak mengajak kita ke arah yang islamic. 

Terkejut jugak saya bila sepanjang ucapannya, beberapa perkataan seperti InsyaAllah, Alhamdulillah.. Istiqamah.. ade lagi la,.. tapi saya dah lupa.. hehe.. dalam hati saya berkata, bagusnya die ni. walaupun orang cina, tapi die begitu yakin dengan tuhan, orang islam pun ade yang x macam die. huhu..

Banyak tips-tips serta ilmu yang disampaikan oleh beliau kepada kami semua..

Antaranya ialah:

1. Konsep Amal, Kongsi dan Bina.

Di dalam apa jua perniagaan, tidak kiralah pakaian, makanan, produk kesihatan kosmetik dan sebagainya, perkara pertama sekali adalah kita perlu mengamalkan produk itu sendiri. setelah menggunakannya dan yakin akan kelebihannya, barulah kita akan yakin untuk dikongsikan kepada pengguna lain. Ketika ini, beliau ada menyebut tentang Law of Vibration. 

Apa itu Law of Vibartion?


Kalau ditranslatekan maksudnya adalah hukum getaran.


Law of Vibration

Konsep Law of Vibration ini sangat-sangat penting dalam melakukan teknik kongsi kepada orang lain.

Jika apa yang dikongsikan oleh kita hanyalah bertunjangkan akal dan fakta semata-mata, maka orang yang mendengar dan menerima apa yang disampaikan oleh kita hanyalah akan sampai setakat akal fikiran sahaja .

Namun jika apa yang ingin kita kongsikan itu benar-benar kita rasai, jiwai dan menghayati apa yang ingin disampaikan, maka orang yang mendengar kata-kata kita itu turut terkesan dan menusuk ke dalam jiwa. 

Setiap anggota seperti mata, mulut, mimik muka, tangan dan badan semuanya seolah-olah merestui apa yang diperkatakan tadi. 

Sebagai contoh, pernah tak kita berhadapan dengan orang yang menipu di hadapan kita? (saya selalu berhadapan dengan student yang slalu menipu,. so, tau la sikit-sikit body language orang yang menipu tu.. hehe)

Mereka yang menipu butir kata yang keluar dari bibir adalah seperti tidak meyakinkan, dan mata mereka akan cuba mengelak pandangan mata kita? tahu x kenapa? 

Sebab, menipu itu adalah sesuatu perbuatan yang tidak baik. seluruh anggota tubuh badan seolah-olah tidak merestui apa yang si penipu itu cuba perkatakan. betul x? 
Eh, udah jauh bebeno citenye. Hehe



2. Sharing, Sponsor and Service (3S)

3S ini adalah konsep yang paling asas dalam bisnes Shaklee. Sharing yang berkesan hanya mampu dihasilkan sekiranya kita benar2 arif, mahir dan menjiwai setelah menggunakan produk tersebut. Niat di hati perlulah ikhlas untuk membantu orang dan bukan hanya semata-mata mengejar UV n RM. 

Percayalah, dengan penyampaian yang ikhlas dari hati, sedikit-sebanyak akan menjentik hati si pendengar untuk mencuba produk tersebut tanpa perlu kita memaksa mereka untuk membelinya. 

Dan setelah seseorang itu menjadi sebahagian daripada organisasi ataupun menjadi pelanggan kita, konsep follow up perlu diteruskan untuk memastikan mereka tidak terabai dan terkontang kanting tanpa panduan daripada kita. service kene tip top meh..

Apa yang saya perhatikan, kebanyakkan perniagaan MLM yang lain tidak menitik beratkan soal ini. Setelah mereka mendapat benefit daripada downline, mereka tidak memberi tunjuk ajar yang sepenuhnya malahan seolah-olah memaksa downline. ini sangat2 tidak patut. huhu..

3. Kepercayaan


Sebagai seorang islam, kita sepatutnya merasa beruntung kerana sejak kecil lagi kita telah dididik untuk mempercayai bahawa tuhan itu ada dan maha pengasih dan penyayang. Kebergantungan terhadap Allah S.W.T terhadap rezeki perlu dipegang kuat. 

Nabi S.A.W juga pernah bersabda bahawa 9 daripada 10 rezeki itu datangnya daripada perniagaan. Tetapi kenapa tidak ramai orang islam yang melibatkan diri dalam perniagaan? Perniagaan di negara kita majoritinya dipegang oleh kaum cina. Bererti orang cina lebih menghayati hadis Nabi S.A. W kita ini. Subhanallah. Ini peringatan untuk diri saya juga.. huhu

4. Kenali potensi diri

Setiap manusia itu Allah sudah jadikan mempunyai keistimewaan masing-masing. Cuma kita ini yang terlalu takut untuk berhadapan dengan kegagalan, kekecewaan serta penolakan daripada orang lain. 

SO, petua untuk mengetahui sejauh mana potensi diri kita itu hanyalah dengan cara kita mencuba. Bak kate orang tu, ' REDAH JER'.. haha.. barulah kita tahu sejauh mana kebolehan dan kemampuan kita dalam melakukan sesuatu perkara. Belom cuba belom tahu. 


5. Create BIG WHY 

Part yang ni memang buat saya nangis..huhu..

untuk berjaya dalam periagaan, kita memerlukan PUSH FACTOR.

Setiap orang mempunyai cerita di sebalik tabir hidup masing2. Kenapa mereka perlu berjaya?

Yang paling menyentuh hati saya, Mr. Kelmen cakap, jadikanlah setiap ujian itu sebagai satu anugerah dan hikmah untuk kita lebih terus berusaha untuk berjaya. 

Memang kebetulan pada waktu itu saya mendapat berita yang menyedihkan saya. Kata-kata Mr. Kelmen seolah-olah memberikan saya pengharapan yang baru, persepsi dan pandangan yang baru terhadap apa yang telah menimpa saya pada ketika ini. 

Masyaallah.. terima kasih Ya Allah kerana menggerakkan hatiku untuk datang ke Majlis tersebut. Benarlah, setiap ujian pasti ada hikmahnya.. 

Mungkin perkara tersebut akan menjadikan ianya sebagai salah satu BIG why saya untuk terus bergerak maju dalam Shaklee. 

Doakan saya.. Insyaallah...



Habis je sesi terus bergambo. Saya mak buyong dok kat barisan depan skali. hehe..





No comments:

Post a Comment