Thursday, February 16, 2017

Apa itu minda bawah sedar?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Hari ni saya nak share tentang satu ilmu yang saya pelajari iaitu mengenai minda bawah sedar.


Apa itu minda bawah sedar?

atau bahasa omputihnya kita panggil subconcious mind.

Minda bawah sedar ni adalah aktiviti otak ketika gelombang alpha diaktifkan.

Gelombang alpha ni aktif ketika keadaan tenang, contohnya semasa bersolat, time nak tidur, time kita sedang berehat. 


Apa itu minda sedar?

Minda sedar pula adalah ketika kita melakukan sesuatu dalam keadaan sedar seperti membaca blog ni, menulis, bersukan dan sebagainya.

Kajian telah membuktikan bahawa kapasiti minda kita hanya 12 % untuk minda sedar manakala selebihnya 88 % adalah minda separa sedar. 

ini bermaksud, outcome yang terhasil daripada diri kita ini adalah 88 % datang daripada minda bawah sedar. Apa yang kita fikirkan, apa yang kita niatkan serta impian kita yang terlintas dan terpahat dalam hati itu adalah minda separa sedar. 





Saya selalu berikan contoh kepada pelajar saya. 

'Jadikan subjek Anatomy dan Physiology mudah dan menyeronokkan bagi anda. Kalau asyik cakap subjek ni susah , memang sampai bila-bila pon susah.. ' (Saya bagi contoh ni sebab saya cikgu anatomi . hehehe.. )

Setiap kali sebelum mengajar, saya akan cuba beritahu pelajar supaya anggap subjek ini sesuatu yang menyeronokkan dan ianya sangat rapat dengan kita. Iyela. Belajar pasal badan sendiri kot. Plus apa yang kita belajar itu secara tidak langsung dapat mendekatkan diri dengan Allah sebab kita belajar mengenai penciptaanNya. Subhanallah.

dan Alhamdulillah, mereka mampu terima dengan mudah. Belajar pon happy je.


So, sekarang ni saya nak cabar diri saya untuk apply minda bawah sedar ni dalam bisnes yang saya tengah buat ni. Doakan saya kaya dan berjaya. Jom sama-sama kita..

Amin...




No comments:

Post a Comment