Thursday, May 7, 2015

PESAKIT SLE BERANSUR PULIH

Assalamualaikum dan salam Jumaat buat semua. 

Saya baru je lepas blogwalking master cery dan baca artikel mengenai penyakit SLE.

Ape itu SLE? Teruk ke penyakit tu?

Actually saya pon baru baru je bagi lecture kat student UITM tentang Autoimmune disease dan salah satunya adalah penyakit SLE ataupun nama penuhnya dikenali sebagai Systemic Lupus Erythtromatosus. Penyakit ini adalah disebabkan oleh antibodi badan pesakit menyerang tisu-tisu badan pesakit itu sendiri. Keadaan ini adalah bertentangan dengan orang yang normal di mana antibodi yang dihasilkan oleh tubuh badan digunakan untuk menyerang atau memusnahkan patogen (bacteria, virus, bendasing etc..) yang masuk kedalam tubuh badan kita.


Keadaan pesakit SLE ini boleh dikatakan agak kritikal berbanding penyakit autoimmune yang lain contohnya macam Rheumatoid arthritis. Kenapa saya cakap macamtu? Sebabnya Rhematoid Arthritis hanya menyerang bahagian sendi, namun bagi pesakit SLE, antibodi badan bertindak menyerang hampir keseluruhan organ dalam tubuh badan termasuk kulit. Antara simptom yang paling ketara adalah Butterfly rash di mana akan wujud tanda kemerahan di bawah mata yang berbentuk seperti rama-rama. macam yang dalam gambar ni. 





 gambar ihsan daripada en. gugel. 

Berbalik kepada kisah saya blogwalking kat page master cery tadi, kawan die pon menghidap penyakit SLE. kalau nk baca edisi yang original, boleh klik di sini. Keadaan beliau sgt teruk sehinggakan dr sendiri cakap beliau mempunyai peluang tipis untuk hidup. Allahuakbar, saya tak boleh gambarkan macam mana kedaan saya jika mengalami perkara yang sama. Alhamdulillah saya masih diberi kesihatan yang amat baik.. terima kasih Ya Allah..


Pesakit SLE ni memang macam2 kene makan ubat. saya pon ade sorang kawan yang ada penyakit ni.. Memang banyak sgt ubatnyer.. Seperti yang semua sedia maklum pengambilan ubat2 ni mesti akan ade side effect. Lebih-lebih lagi kalau diambil dalam jangka waktu yang lama. 


So, kawan master cery ni dah cuba macam2 perubatan alternatif, sehinggalah beliau berjumpa dengan Vivix. Alhamdulillah, kesihatan beliau makin pulih dan yang paling penting bahan yang diambil adalah semulajadi dan tidak mempunyai kesan sampingan. itu yang paling penting. Walaupun tidak dapat dipulihkan sepenuhnya, namun kesihatan beliau semakin baik. Subhanallah.. Banyak betul kebaikan vivix ni. Walaupun harganya sedikit mahal berbanding produk2 Shaklee yang lain, namun kesannya amat menakjubkan. 

boleh sembuhkan pesakit kanser lagi. boleh baca testimoni ni..

'sesungguhnya setiap penyakit itu ada penyembuhnya melainkan mati..'



untuk pertanyaan lanjut, boleh halo2 saya. Insyaallah saya bantu semampu yang mungkin.







No comments:

Post a Comment